Mijn eerste ultratrail

20651077582_421f8eefb3_o (Medium)

Overmorgen, zaterdag 28november, loop ik mijn tweede ultraloop: de 55 km Lommeltrail. Ik had nog een verslag van mijn eerste ultra op de plank liggen van 16 augustus dit jaar, en niet zo maar eentje, “de zwaarste van de Benelux”, bij deze dus!

Wat is een ultra?

Alles wat langer is dan een marathon mag de naam ultra dragen. Voor mij de eerste keer dat ik zo ver liep, 53 en zaterdag dus 55 km, spannend! Ben benieuwd hoe ik deze ga ervaren, het ultra werk trekt me, voor de diehard ultraloper is 55km trouwens een korte afstand!

Waarom een ultra?

Toen ik mijn lopers begin van het jaar om hun hardloopdoel vroeg moest ik zelf natuurlijk ook met iets komen:-)

Vanwege een chronisch irritante achillespees links en een gevoelige enkel rechts zag ik mezelf voorlopig niet pieken op de weg. Als ik een keertje snel loop op de verharde weg is er grote kans dat deze ongemakken opspelen. De trainingen die mijn voeten wel prima kunnen hebben zijn duurloopjes op onverhard parcours. Omdat de afgelopen twee jaar de trail des Fantomes (TDF) (26 km) fantastische ervaringen waren is de keus snel gemaakt: ik ga een poging wagen op de 53 km. Wat ook meehelpt met deze beslissing is dat ik sowieso naar de TDF ga omdat er plannen zijn om daar iets met onderkomen voor een groep lopers te organiseren onder de vlag van Loopwijzer.

Voorbereiding

Sinds start Loopwijzer juli 2014 train ik eigenlijk niet meer voor mezelf. De prioriteit is training geven, zo’n 8-10 keer per week. Meestal hobbel ik dan een beetje mee met warming up en cooling down met soms nog een paar kilometers. De enige constante is elke zondag zo’n 25-30 km tijdens het voorlopen van de zondagduurloop. Het plan was de laatste maanden voor de TDF de kilometers wat op te voeren maar dat is er niet van gekomen.

hotel loopwijzer

Aanloop naar de TDF 2015

Inmiddels zijn de plannen om iets met onderkomen voor een groep TDF lopers uit de hand gelopen. Er is een hotel met 11 kamers en slaapplaats voor 20 lopers gehuurd om te exploiteren. Omdat het hotel voor het TDF-weekend in no time uitverkocht was besloot ik het voor de hele week te huren en extra trailrunclinics aan te bieden. Ook dat is een succes geworden:-) Binnenkort volgt ook hiervan een verslagje.

Vanwege het werk dat komt kijken bij een hotel runnen was de voorbereiding op mijn loopdoel van het jaar niet optimaal. Je wilt er toch voor zorgen dat je gasten het naar hun zin hebben en voor de trailrunclinics werd er dagelijks een mooie (ja dat dan weer wel:-)) trail gelopen waardoor ik niet echt uitgerust aan de start kwam te staan.

Loopmaatjes

Vrijdag en zaterdag komen alle TDF-lopers naar het hotel, toch gauw 26 lopers!. Hoe tof is dat en wat leuk om samen naar een evenement toe te leven, de laatste voorbereidingen te treffen en tips uit te wisselen. Voor mij was de beste tip: droge sokken mee, bedankt Jeroen!

In de rugzak mee

Waterzak, drinkbeker, ORS poeder van Edwin, 4 stuks gelletjes 40 gram, 6 stuks power bars a 60 gram, mobiel, actioncam, en dus de droge sokken.

53km ready for

Start 53 km 08:00

Wekker gaat om 06:30 en alle tijd voor koffie, banaan, bak yoghurt muesli, water en meer koffie. Start is 1 minuut lopen van hotel:-)

We zijn met 8 lopers die voor de 53 km gaan. Edwin, Frans en ik gaan samen oplopen. Beetje jammer: batterij van de actioncam is leeg, dus geen videoverslag:-( We starten behoorlijk rap! Al vrij snel voel ik mijn kuiten zwaar onder spanning staan, als dat maar goed gaat…. Omdat ik, in tegenstelling tot Edwin en Frans, geen held ben in supersteile afdalingen raak ik bij zo een afdaling rond de 10km mijn loopmaatjes kwijt.

Kramp, afzien en opgeven?

Na weer een klungelige afdaling kom ik ruim een half uur alleen te lopen langs de rivier. Twijfel slaat toe: loop ik wel goed en houden mijn benen het? Naast de kuiten die onder zware spanning staan beginnen nu ook beide hamstrings te trekken. Wanneer ik rond km 18 onder een omgevallen boom kruip schiet de linker hamstring in de kramp. Snel weer staan en rekken die spier. Tempo maken zit er niet meer in en ik voel dat beide hamstrings elk moment in de kramp kunnen schieten. De kilometers 20-30 zijn een hel: elke 5 minuten moeten de spieren gerekt en ik neem me voor om bij de volgende bevoorrading kok Herre te bellen om me op te komen halen. De moraal is geknakt: nooit meer de TDF voor mij en dat hotelletje spelen is ook eens en niet weer, wat een gedoe is dat!

Weerzien

Bij de bevoorradingspost van km 29 aangekomen zie ik loopmaat Edwin nog net even voordat hij weer verder draaft. Ik had nooit gedacht zo dicht achter deze bikkel te zitten. Plots is de malheur vergeten en gaat de knop om: even goed rekken die hamstrings, bijtanken (3 bekers cola, paar bekers sportdrank, waterzak bijvullen, een banaan en handje winegums) en weer door. Ik kom weer wat makkelijker vooruit en bij de post van km 37 zie ik nu ook Frans en Edwin weer! Na het bijtanken besluit ik de sokkenwissel te doen, die zaten na de watercrossing op km 20 niet meer zo lekker.  Geniaal! De voeten voelen heerlijk en er kan flink doorgestiefeld worden. Inmiddels bij de laatste post aangekomen een prettig weerzien met vele loopmaatjes van de andere afstanden, heel leuk! Ik kan niet meer wachten om het laatste stuk te lopen en mag van loopmaatjes Frans en Edwin los gaan op “de muur” en het heerlijke laatste stukje vals plat naar beneden:-)

Euforie

En toch weer dat gevoel wanneer je de finish nadert: I did it! En ik ga het weer doen: een volgende ultra, het hotel runnen, clinics geven, enz. Een paar minuten na mij volgen Edwin en Frans en vrij snel daar weer na Emily die als 4e dame finisht, klasse gedaan!

Volgend jaar weer

Volgend jaar komt de TDF dus weer op de agenda! Zowel op mijn eigen hardloopkalender als op die van de Loopwijzerlopers wat mij betreft! Voor de 2016 editie is er inmiddels weer een hotel geboekt voor het TDF weekend, en gaan er vanaf het voorjaar trainingskampen worden georganiseerd, interesse? Houd de site dan in de gaten!

profielt53kmsite

Evaluatie en stats

Terugkijkend op mijn eerste ultra zijn de twee belangrijkste conclusies:

1) qua kilometers is de wekelijkse zondagduurloop met 25-30 km een prima basis is voor een ultra-afstand rond de 50 km.

2) ik was niet voldoende voorbereid op het specifieke klimwerk in de Ardennen, volgend jaar (want ja: die komt er dus!) meer hoogtemeters pakken in de voorbereiding.

Statistieken: 53 km in 7:15:22 (7,3 km/u)

Aantal hoogtemeters: 2350

Eten en drinken onderweg: ongeveer 7 liter water, 2 liter cola, 2 liter sportdrank, paar handjes winegums, 3 bananen, 4 gelletjes en 6 power bars

Op naar de volgende ultra!

About The Author

Nils

Hoi, ik ben Nils de Rijk. Oprichter van Loopwijzer en idealist die gelooft dat iedereen het in zich heeft om een beter leven te krijgen door hard te lopen. Ik help lopers bij hun volgende stap door technisch beter te lopen met minder kans op blessures. Benieuwd of ik jou kan helpen? Neem vrijblijvend contact op om te sparren over jouw hardloopplannen.

Leave A Response

* Denotes Required Field