De kunst van het langzaam hardlopen en waarom bijna niemand het doet – deel 2: je ego

Je weet dat langzaam hardlopen goed voor je is en toch doe je het te weinig.

Terwijl langzaam hardlopen de makkelijkste manier is om sneller te worden. Met weinig kans op blessures.

Kijk maar eens naar dit schitterend resultaat van een Wijze Loper na 6(!) weken langzaam hardlopen.

Telkens weer boeken mijn lopers soortgelijke resultaten wanneer ze echt langzaam gaan hardlopen. Vet he!!

Maar waarom wordt er dan zo weinig langzaam hard gelopen?

De volgende gevaren liggen op de loer en dit zijn de redenen waarom bijna niemand langzaam hardloopt:

  1. Je ego
  2. Je traint zonder plan
  3. Het voelt niet lekker

In deze 2e blog van de serie “Loopwijzer – en de kunst van het langzaam hardlopen” ga ik in op het gevaar: “je ego”. Deel 3 en 4 volgen binnenkort.

Hier de link naar deel 1 van deze serie blogs over de kunst van het langzaam hardlopen

Hoe zit het met jouw ego?

Laat jij je opjutten tijdens je training door toevallige passanten?

Zet jij je horloge op pauze bij een stoplicht voor je stats op Strava?

Dan zet ik er geld op in dat jij weinig langzaam hardloopt😊

Je langzame tempo is ongeveer je kilometertijd van je snelste 5km + 2 minuten/km. Dus stel dat je 5 km in 25 minuten loopt, ga je 5:00/km. Je langzame tempo is dan rond de 7:00/km.

Ga op zelfonderzoek. Waar komt die haast vandaan?

Je stopt dus met langzaam hardlopen wanneer andere lopers in de buurt komen. Want je gaat als vanzelf versnellen.

In dit geval is het zaak om op zelfonderzoek te gaan. Welke gedachten heb je? Waarom ga je versnellen? Je kunt tot verrassende inzichten komen! Doe je deze zelfexercitie niet dan voorspel ik dat je nooit langzaam zal leren lopen. Met alle gevolgen van dien: stagneren progressie, motivatieproblemen, meer kans op blessures en zelfs misschien wel stoppen…

De kunst van het langzaam hardlopen en waarom bijna niemand het doet: je ego en tips om deze te tackelen:

  1. Stop met denken aan minuten/km. Mega lastig! De hele wereld kan tegenwoordig met je meekijken op bijvoorbeeld Strava. Ik ken lopers die daarom niet meer al hun trainingen automatisch uploaden naar Strava en met succes! Of F*** strava, maar dan moet je sterk in je schoenen staan😊.
  2. Ben je competitief ingesteld en word je door een loper ingehaald? (die zwaar hijgt en sjokt) Laat die loper gaan en realiseer dat jij wel slim aan het trainen bent.
  3. Als je de overtuiging hebt dat lang langzaam hardlopen saai en een moetje is: Laat je gedachten niet afdwalen maar focus. Focus op techniek, ademhaling, ritme. Loop een mooie (natuur)route, kijk om je heen en geniet. Hardlopen zal nooit meer saai zijn
  4. Samen lopen en kletsen, de tijd (en afstand) vliegt. Vroeger kletste ik altijd ’s avonds laat in de kroeg nu tijdens loopjes!
  5. Zoek mooie looproutes uit, NL is schitterend!
  6. Geniet van je prestatie die de langzame duurloop is. Dit zijn belangrijke trainingen!
  7. Maak eens een Strava art/ gps art, dat is kunst maken met gps. Tip van Ardennenganger Sander Gabel meer weten? Check zijn blog hier.
  8. Ga trailrunnen over “technisch” parcours met een beetje hoogtemeters die het tempo drukken. Tijd zegt dan weinig meer. De trails de ik bijvoorbeeld in de Ardennen loop, gaan in gemiddeld 9 min/ km.
  9. Ga sowieso trailrunnen want dat is de BOM! En ga mee met een van onze trips naar de mooiste trails – check mijn trailruntrippagina😊

Doe jij ook mee met #SlowIsTheNewFast?

Met het toepassen van tips die bij jou passen kun jij ook je ego opzijzetten en met trots langzaam hardlopen. Waardoor je een leven lang plezier met hardlopen gaat hebben en al het moois dat daar bij komt. Want hardlopen is zo veel meer dan je ene been voor je andere zetten.

Het woord is aan jou!

Wat is jouw ervaring met langzaam hardlopen? Hoe tackel jij je ego?

Leuk als je het laat weten in een reactie!

Like en share deze blog

Wil je deze blog liken en delen op Facebook? Dan zien jouw vrienden ook de gouden tip om lang progressie te blijven boeken door langzaam hardlopen. En je helpt mij ook weer😀.

Geniet, focus en blijf heel!

Groetjes,

Nils

#SlowIsTheNesFast

About The Author

Nils

Hoi, ik ben Nils de Rijk. Oprichter van Loopwijzer en idealist die gelooft dat iedereen het in zich heeft om een beter leven te krijgen door hard te lopen. Ik help lopers bij hun volgende stap door technisch beter te lopen met minder kans op blessures. Benieuwd of ik jou kan helpen? Neem vrijblijvend contact op om te sparren over jouw hardloopplannen.

15 Comments

  • Marsy

    Reply Reply 2 mei 2020

    Love this advice on slow is the new fast! As someone who has to train alone during COVID-19 times I was not looking forward to doing the longruns as I don’t keep up a tempo very good on my own. At the same time I am also struggling with a low-energy issue.

    This advice from Nils has really put me at ease and helped to motivate me to keep on with my solo longruns even though it is at a slow pace.

    I still get the benefit of getting the kilometres in and am maintaining my fitness, just doing it slower.

    Great advice!

    • Nils

      Reply Reply 14 mei 2020

      Thanks ultra lady, you really rock!
      See you soon an cheers!
      Nils

  • Jochem

    Reply Reply 2 mei 2020

    Afgelopen week eens zo’n langzame loop (10K op 6:30/K – eigenlijk nog niet langzaam genoeg) geprobeerd. Lastig hoor, om het tempo bewust laag te houden 🙂 Goeie tips!

    Daarna wel wat last van mijn knieën, meer dan nadat ik een normale 10K loop (op 5:30/K). Is dat te verwachten, omdat het toch een ander soort inspanning is?

    • Nils

      Reply Reply 14 mei 2020

      Top Jochem,
      Ga zo door! Kan zijn doordat je idd iets anders doet dan normaal maar dit is niet normaal. Hopelijk heb je er geen last meer van bij volgende loopjes! Leuk als je je ervaring laat weten!
      Groeten, Nils

  • Sun

    Reply Reply 2 mei 2020

    Hi Nils, leuke blog en item. Betekent technisch goed langzaam hardlopen dat een cadans van 170-180 wordt aangehouden? Groet.

    • Nils

      Reply Reply 14 mei 2020

      Hoi Sun,
      Thanks:-)
      Cadans is afhankelijk van je snelheid. Hoe sneller je gaat lopen hoe hoger je cadans. Bij langzaam hardlopen zou ik een ondergrens van 168-170 proberen aan te houden.
      Groetjes, Nils

  • Margret

    Reply Reply 2 mei 2020

    Hoi Nils, ik krijg last van mijn knieën wanneer ik langzaam loop. Is hier een oplossing voor?

    • Mau

      Reply Reply 5 mei 2020

      Bij deze vraag sluit ik me aan, wat is hier een goede frequentie? Langzaam en 180 lukt mij niet.

      • Nils

        Reply Reply 14 mei 2020

        Hoi Mau, ik hanteer ondergrens van 168-170 bij langzaam lopen.
        Groetjes, Nils

    • Nils

      Reply Reply 14 mei 2020

      Hoi Margret,
      Dat is balen van je knieën! Probeer niet in te zakken in je knieën tijdens het grondcontact. En wat is je cadans wanneer je langaam loopt?
      Succes!
      Nils

  • Ruud van den Busken

    Reply Reply 2 mei 2020

    Beste Nils, vanmorgen voor de 2e keer op het slowisthenewfast principe getraind. Het is onvoorstelbaar lekker lopen. Zoals je zegt kan je heerlijk genieten van de omgeving. Ik probeer zoveel mogelijk de auto’s te vermijden dus loop lekker door het groen. Nu mijn vragen aan jou. Je hebt mij geleerd om korte pasjes te nemen . Heb je daar een tip voor bij dit tempo. De tip van verschillende routes vind ik ook een sterke. In en rondom Amsterdam zijn ook veel leuke routes. Je hoeft echt niet ver te gaan.
    Ik krijg wat meer last van lijn heupen. Dat heeft denk ik ook te maken met deze wijze van lopen.
    In ieder geval bedankt voor deze nieuwe manier van wijs lopen.

  • Ingrid

    Reply Reply 2 mei 2020

    Toevallig vandaag besloten dat ik weer eens écht langzaam moest lopen. Op mijn dooie akkertje een nieuwe route door groene omgeving geprikt van 10km. Vooral gelet op hartslag zoveel mogelijk in zone 2 houden. Er 1:20 over gedaan 😅, maar het was aangenaam. Na afloop niet moe en toch km’s gemaakt. Nu nog meer snellere loopjes inruilen voor langzamere. Ben natuurlijk bang dat ik never nooit meer op tempo kom als ik dat maar 1x per week in interval oefen! Moet dus bekennen dat ik niet regelmátig langzaam loop.

    • Nils

      Reply Reply 14 mei 2020

      Top Ingrid,
      En het goeie nieuws is dat je veel te winnen hebt als je weinig langzaam hebt hard gelopen!
      #SlowIsTheNewFast!
      Groetjes, Nils

  • Remco

    Reply Reply 2 mei 2020

    Eens, ik loop twee per week langzaam lange duur. Ik train alleen op tijd en hartslag. Dus niet op afstand of snelheid. Door op die indicatoren te letten ga ik dus nooit te hard.

    En bij de trainingen die ik samen met ander die merk ik dat het goed voor uit ga.

    • Nils

      Reply Reply 14 mei 2020

      Hi Remco,
      Dat is de manier. Wat gaaf de resultaten met vergelijken met anderen!
      Groetjes, Nils

Leave A Response

* Denotes Required Field