Zwemmen en hardlopen

Wat hebben zwemmen en hardlopen met elkaar gemeen? Zo op het eerste gezicht niet zoveel. Maar sinds ik bij Loopwijzer technisch beter heb leren lopen zie ik vooral de overeenkomsten.

Eerst een paar verschillen

Zwemmen doe je horizontaal, hardlopen verticaal.

Zwemmen doe je in iets dat wiebelt, in water.Lopen doe je op een solide ondergrond, op land.

Met hardlopen kun je je afzetten op iets hards. Met zwemmen niet.

Lopend haal je adem in de cadans van je loop, in de richting waarin je loopt. Bij de borstcrawl gaat je lichaam naar voren en haal je opzij adem.

En toch hebben beide sporten veel gemeen.

Gelijkenissen

Hoe beter je techniek, des te efficiënter je wordt. Maar ook sneller. En kun je het langer volhouden, met plezier en minder blessures.

Hoe beter je vorm in het water, des te efficiënter je zwemt. Met gebruik van de Total Immersion-techniek reduceren we in onze trainingen je weerstand, leren we je zinken te voorkomen en gaan we overrotatie en hard werken met armen en benen tegen. De energie die je produceert moet worden omgezet in voorwaartse energie. Net als met hardlopen.

We leren je stabiel te zijn. Stabiliteit in water dank je aan stabiliteit in je core. Met een stabiele core zak je minder in. Dat is met hardlopen net zo. Als je houding goed is zwem je met je hele lichaam. Je grote spieren in je core houden het lang vol. De kleinere spieren in je ledematen verzuren sneller. Je beweegt naar voren, zwemt recht en komt in een cadans.

De impact op het lichaam is met zwemmen vele malen lager dan met hardlopen. Waarom vinden lopers het dan zo moeilijk? En werken ze zo hard?

Om redenen die hiervoor genoemd zijn. Pas verticale regels toe in water en je veroorzaakt je eigen weerstand. Water is 800x dichter dan lucht en wordt zo hard als beton als je steeds naar achter duwt. En dan komt dat water ook nog zinkende benen tegen. Dat betekent nog meer weerstand.

Dan is er nog ademhalen.

Ga maar eens hardlopen met je adem ingehouden. Dat komt niet in je op. Als hardlopers gaan zwemmen en hun hoofd in het water hebben doen ze dat ineens wel. Daar ga je heel snel van verzuren. Leer stabiel en gestroomlijnd in het water liggen en de lucht is ineens dichtbij. Ademhalen begint met rustig uitblazen. Inademen komt vanzelf.

Verbeter je techniek

Zowel Loopwijzer als Swimfantastic gebruiken techniek om je beter te maken. Let op wat je doet. Herhaal het vaak en het gaat steeds meer vanzelf. Let eerst op één element, houding: navel in, ontspannen hoofd in lijn met je ruggengraat. Let dan op het volgende focuspunt: het ritme van de armen. Gaan ze afzonderlijk goed? Combineer ze dan! Lopen wordt leuk en zwemmen ook. Nog leuker dan het al was!

Veel plezier, elke slag efficiënter.

Marjon Huibers

Foto: Rob Huibers.

www.swimfantastic.com
www.amsterdamzwemloop.nl

About The Author

Marjon Huibers

Marjon Huibers is Total Immersion MasterCoach en Head Coach van Swimfantastic. Swimfantastic heeft vier TI Coaches die je graag met veel plezier een betere en snellere zwemmer maken. Of je nu beginner bent of ervaren zwemmer. www.swimfantastic.com Swimfantastic en Loopwijzer organiseren in mei 2019 samen de derde editie van de AmsterdamZwemloop/Flevoparkbadloop www.amsterdamzwemloop.nl

Leave A Response

* Denotes Required Field