Wordt trailrunning jouw nieuwe uitdaging?

Het is was in 2014 dat mijn hardloopvriend Nils mij overhaalde om een keer mee te lopen met een trailrun. Sinds het begin van mijn hardloopcarrière heb ik talloze wedstrijden op de weg gelopen en het leek mij leuk om een keer iets anders te proberen. Zodoende stond ik in augustus 2014 aan de start van de Trail des Fantomes in La Roche-en-Ardenne voor een 26 km trailrun.

Wat is trailrunning?

Trailrunning staat voor off-road hardlopen door de natuur, over smalle paadjes (trails) en natuurlijke hindernissen, zoals omgevallen boomstammen, heuvels, bergen, rotsen en beekjes. Er wordt vooral op gevoel en minder op snelheid gelopen. Dit zijn voor een groeiende groep hardlopers de ingrediënten van een nieuwe passie. De beste vergelijking vind ik eigenlijk: “mountainbiken maar dan zonder fiets”. Tijdens het lopen van een trail is er veel afwisseling in klimmen, dalen en in verschillende soorten ondergrond. Hierdoor krijgt het lichaam een grotere variatie aan prikkels, iedere stap is anders. Door deze variatie is het hardlopen gemakkelijker vol te houden en kun je vrij snel je actieradius (loop afstand) uitbouwen.

Populariteit

Steeds meer hardlopers ontdekken deze sport. Het grote verschil met het lopen over asfalt zit met name in de beleving, deze manier van hardlopen door de natuur werkt ontspannend en is door het continu variërende landschap nooit saai.

Hoe word je een trailrunner?

Trails zijn er in alle soorten en afstanden, je hoeft geen ervaren hardloper te zijn om het eens te proberen. Door het oneffen terrein is wel meer wendbaarheid, techniek en concentratie vereist. Net als bij het hardlopen op de weg is een gedoseerde opbouw belangrijk. Ook is het gebruik van trailschoenen aan te raden, deze schoenen hebben meer profiel dan “gewone” hardloopschoenen.

Onmisbare uitrusting

Racevest
Ideaal om voeding, water extra kleding etc mee te nemen. Kies een comfortabel model wat goed past.

Waterdichte zak
Ideaal om je droge sokken, je portemonnee en je telefoon in te bewaren. Handig wanneer het gaat regenen of wanneer je per ongeluk valt tijdens het oversteken van een riviertje.

Softflasks
Dit zijn flexibele bidons, het voordeel van deze softflasks is dat je ze altijd vacuum zuigt en ze dus niet gaan klotsen!

GPS horloge
Geen goedkope aanschaf, wel super handig, met zo’n horloge kun je nooit meer verdwalen en op veel modellen kun je zelfs routes inladen.

Fluit
Ben je in nood, dan kan dit fluitje je leven redden. Vaak zit er eentje aan je vest bevestigd.

Technische kleding
Technische kleding is licht, ademt en is waterdicht. Ideaal dus voor trail running.

Mobiele telefoon
Ook je telefoon kan je leven redden, houd er wel rekening mee dat je tijdens trails niet altijd bereik hebt met je mobiele telefoon.

Waar kun je trails lopen?

Zelfs wanneer je in Amsterdam woont liggen de mooiste trails dichtbij. Denk aan de Kennemerduinen, Schoorl, de Utrechtse heuvelrug en het Naardermeer. Voor uitdagendere trails en meer hoogtemeters kun je bijvoorbeeld naar de Ardennen gaan. Een van ’s werelds meest uitdagende trails is de Ultra Trail Mont Blanc een wedstrijd van 166 km met ongeveer 10.000 hoogte meters.

Zandduin bij Schoorl

Techniek van het klimmen

Maak iets kleinere passen, probeer meer op ritme dan op kracht te klimmen

Til je knieën iets hoger op

Gebruik je heup als hefboom, dus duw met je bilspieren je bekken naar voren.

Zet vooral druk op de bal van de voet

Verdeel je energie, je weet van te voren niet altijd hoe lang de klim is

Wandelen is geen schande, soms scheelt het in tempo niet veel of je stevig wandelt of langzaam hardloopt.

Gebruik je armen om je ritme hoog te houden.

Techniek van het dalen

Streef naar maximale efficiëntie, probeer waar mogelijk niet te veel te remmen

Gebruik je buikspieren! Met een goede core activatie blijft je lichaam beter in balans

Scan de ruimte 10 a 15 meter voor je

Beweeg je armen iets breder voor meer balans

Houd ook hier de pasfrequentie hoog!

Blijf je voet onder je lichaam plaatsen.

Als je goed kunt dalen kun je heel veel tijd winnen!

Hoe je de mooiste trails kunt vinden

Je kunt natuurlijk uitgezette wandelroutes opzoeken en de bordjes volgen, dit werkt prima!

Als je een GPS horloge met navigatiefunctie hebt kun je deze ook gebruiken om te navigeren. Dit werkt erg goed, het is wel even oefenen om het goed onder de knie te krijgen. Je kunt zelf routes plannen, bijvoorbeeld via www.afstandmeten.nl of je kunt routes opzoeken, hiervoor zijn online diverse sites te vinden.

Via deze link kom je bij de mooiste trailrunroutes van Loopwijzer op max 1 uur van Amsterdam.

Kijk eens op www.wikiloc.nl vaak staan er zelfs prachtige foto’s bij. Let wel altijd goed op het niveau en het aantal hoogtemeters.

Ga met ons mee op trailrunvakantie in Andalusië

Trailrunning Andalucia Frigiliana

Ben je enthousiast geworden?

Ga van 9-14 of 14-19 november 2018 met ons mee op trailrunvakantie naar Andalusië. Lekker eten en drinken, de mooiste trails lopen en serieuze hoogtemeters pakken. En dit in een fraai huis met zwembad, om eigenlijk gewoon een lekkere vakantie vieren.

Ga naar de trailrunvakantiepagina voor alle info een aanmelden!

 

Veel plezier op de trails!

Frans Brouwer

About The Author

Frans Brouwer

Frans is mede-eigenaar van Amstelfysio, fysiotherapeut, hardlooptrainer en trail runner

Leave A Response

* Denotes Required Field