Loopwijzer duurloop

Waterleidingduinen de mooiste tracks

Amsterdamse waterleidingduinen

Een van mijn favorieten, op een half uur rijden van Amsterdam heel goed te doen!

We liepen hier afgelopen weekend twee schitterende ronden samengesteld door AWD-koning Marius. Het is een sport om zo veel mogelijk onverharde paadjes te nemen en liefst single tracks. Je mag wel zeggen dat dat gelukt is met deze route!

12 km roze route
13 km blauwe route (deze is makkelijk af te snijden op km punt 5 terug naar start om er ongeveer 6 km van te maken)

Startpunt is de grote parkeerplaats (niet gratis) bij het pannekoekenhuistje Het Panneland, adres: Vogelenzangseduinweg 4, 2114 AS Vogelenzang. De entree in de Waterleidingduinen is ook niet gratis.

Beide rondes zijn ruim 90% onverhard over bospaden, zandpaden en zandduinen.

Wandelaars en trailrunners hebben het rijk alleen want fietsen en andere voertuigen zijn niet toegestaan, ook honden mogen niet.

Beschrijving ronde 12 km

Start bij de entree aan de Vogelenzangseduinweg bij de pp. Na ongeveer 100 meter goed kijken want dan pak je gelijk een trailtje links dat omhoog gaat naar top van het heuveltje. Na ongeveer 500m kom je weer op het reguliere voetpad. Na een paar honderd meter pak je het voetpad rechts. Dit mooie paadje blijft ongeveer 4 km bovenlangs het water aan je rechterhand volgen.

Loopwijzer duurloop

Op de hoogte van de Zilk sla je af naar links en vlak voor de pp pak je een grappig paadje door het open veld. Voorbij het paardenkerkhof sla je weer naar rechts tot je bij het water komt, dan ga je weer naar rechts langs het water. Loop door zo’n 500 meter tot het bruggetje, ga de brug over en ga gelijk rechts voor 1,5 km langs het water bovenlangs over mooie single track.

Op km 8 ga je rechtsaf pad op om de laatste paar km richting Panneland over open veld te lopen, met mooie stukjes tussen varens o.a. De laatste 100 meter naar pp is weer verhard.

Loopwijzer duurloop AWD

Ronde 13 km

Heel mooi rondje, geen foto’s van gemaakt deze keer. Dat volgt wanneer we hem weer lopen!

Al met al twee hele mooie rondjes en absolute aanrader voor iedereen die houdt van duinen, hertjes en langs water lopen!

GPX tracks downloaden

Hieronder kun je de gpx files downloaden!
rondje 12 km
rondje 13 km

About The Author

Nils

Hoi, ik ben Nils de Rijk. Oprichter van Loopwijzer en idealist die gelooft dat iedereen het in zich heeft om een beter leven te krijgen door hard te lopen. Ik help lopers bij hun volgende stap door technisch beter te lopen met minder kans op blessures. Benieuwd of ik jou kan helpen? Neem vrijblijvend contact op om te sparren over jouw hardloopplannen.

1 Comment

• Nils

Reply Reply 13 april 2018

Doe mij maar die gpx files!