trailrunvakantie Andalucia 9-14 november 2018

Na de geslaagde try out gaan we terug naar het lieve “witte dorpje” Alcoucin

We hadden een mooi businessmodel bedacht met twee groepen ontvangen in 11 dagen. Veel mensen willen mee maar kunnen niet wat de vakantiedagen zijn op aan het eind van het jaar. Het dreigt een fiasco te worden met weinig aanmelders, maar dankzij veel last minute aanmeldingen kunnen we toch twee mooie groepen ontvangen in ons fraaie huis😃.

Verzamelen Schiphol

2 uur voor vertrek verzamelen en kennismaken bij de balie van Transavia. Iedereen is mooi op tijd, Gijs gaat nog wat werken en Hans kan ons niet vinden, wij weten ook niet hoe hij er uit ziet:-). Uiteindelijk treffen we elkaar allemaal bij de gate! Voor mij zijn Hans en de zusjes Michelle en Estelle (we twijfelen tussen de trailrunvakantie of een lang weekend Barcelona – en Loopwijzer wint:-)) de onbekenden. De rest ken ik al van het een of ander. Gijs, Jurr, Dieuwertje (Loopwijzerlopers) Loes (bedrijfstraining), Floortje (Ardennenganger) en hardloopgoeroe Wim (vereerd met zijn deelname als gast). Herre gaat voor ons zorgen en ultra-Marloes gaat mee als tempoleider. Al met al een mooie club van 12, Fysio Frans komt met de tweede groep en zijn we totaal met 20(!).

Aankomst in ons fraai huis

De reis gaat soepel, de auto’s van Malagacar staan snel klaar en om 1:30 komen we aan in ons fraaie huis in Alcoucin. Eigenaar Alfonso heeft geregeld dat iemand een pannetje soep, rijst en kip met patat voor ons heeft gekookt en we kunnen gelijk aanvallen! Een uurtje later ligt iedereen al weer op bed te snurken.

Elke dag zijn er afstandsopties en kun je lopen in verschillende tempogroepjes. Elke trail is mooi dus overslaan is zonde maar helemaal ok natuurlijk. Als je op jouw relaxtempo blijft lopen kun je prima elke dag lopen! Alle trails liggen in het park natural de sierra tejeda. Dag 1, 2 en 3 op een stukje rijden, dag 4 direct vanuit huis.

Dag 1: trail de Fornes

Is een nieuwe trail. Twee weken geleden was de trail van Fornes en de route die we lopen is daarop geïnspireerd. Dit is de trail met de minste hoogtemeters om lekker te lopen, wennen aan de hoogtemeters en voor mij om de groep te beoordelen voor de komende dagen. Hans is rap en sleurt graag op kop en de zusjes lopen hun kilometers soepel, dat zit dus goed! Blij met de toevoeging van deze trail, mooi, goed te belopen en veel meeropties om verder het park natural in te lopen.

Terug bij het huis (een uur later dan gepland) staat Herre met een heerlijke lunch voor ons klaar, bedankt! Daarna wordt er gerelaxt in de zon met bommetjes in het zwembad.

Aan het eind van de middag is er een gastoptreden van Wim Schoots over hardlooptechniek. Super!! Na een licht diner ligt iedereen om 22:00 al weer in bed.

Dag 2: Nerjatrail

Dagelijks ritueel waterzak vullen bij de bron

Deze heb ik gepikt van de site van de atletiekclub de Nerja. Normaal 21 km met start en finsh op de atletiekbaan in Nerja. Omdat de stukjes in Nerja niet zo mooi zijn heb ik het startpunt verplaatst naar de cuevas (grotten) de Nerja, van daar loop je direct de trails op, is er de optie om na de trail de grotten te bezoeken (indrukwekkend) of een drankje te pakken op het terras.

Het rondje is 15 km (eigenlijk 16-17:-)) met 800hm en je kunt onderweg ook wat afsnijden om er 11 van te maken. Een paar lopers nemen de korte optie en lopen deze samen met Marloes. De 15 km heeft als toevoeging een mega steile klim (en dito afdaling) met de mooiste uitzichten!

De ook zeer fraaie afdaling komt uit in een rivierbedding waaruit we weer heel steil omhoog moeten terug naar de cuevas. Deze duurde weer wat langer dan verwacht, sorry Herre. De middag was vrij met relaxen rond het zwembad,bezoek aan de lokale bar, licht diner en weer lag iedereen er vroeg in.

Dag 3: Frigiliana – Nerja strand

Het stuk door de rio Chillar kwam van Herre, daar heb ik nog een paar mooie kilometers door de bergen aan geplakt voor een gave afwisselende trail! Het lange stuk dwars door de rivierbedding afdalen van 4-5 km is best pittig.

Finish aan het strand waar kok Herre, samen met de lopers die een rustdag hadden genomen, werden we opgewacht met heerlijke broodjes en hapjes. Daarna naar het strand om wat te zonnen, duik nemen en relaxen. Begin van de avond waren we weer thuis voor een lichte maaltijd en weer lag iedereen er om 22:00 in want de grote finale trail lag op ons te wachten.

Dag 4 Pico Maroma

Deze trail met start en finish bij ons huis heeft met 26 km de grootste afstand en meeste hoogtemeters te bedwingen (1800). Iedereen is gestart en gefinisht! De inschatting van 4 uur is niet helemaal gehaald, het werden er 6+. Het is een schitterende toch, vooral een stoere wandeltocht met hier en daar stukjes hardlopen waar het terrein het toelaat. Onderweg paarden, steenbokken (of gemzen?) gespot. En talloze velden rozemarijn, munt, tijm en salie, gaaf!

Na de beste hamburgers ooit door Herre en een douche ging een groep zich indrinken op het terras in het dorp met gin tonics. Werd het toch nog een bonte avond met cava, wijnproeverij, hapjes en diner dansant. Ik lag er al in toen ik het feestje buiten bij het zwembad door hoorde gaan!

Iedereen heel!

Bedankt lopers voor het vertrouwen om deze trailrunvakantie te boeken! Goed gedaan allemaal en fantastisch dat iedereen heel is gebleven, geen verstuikte enkels of andere vervelende ongelukken! De lopers die elke dag liepen hebben 76 km met 3550 hm gelopen! Anders ietsje minder en nog steeds veel, bravo.

Relaxdag

Voor kok Herre en mij is het vandaag, woensdag 14/11 een relaxdag. De lopers zitten in Malaga tapas te eten voor hun vertrek naar Schiphol want ze vliegen vanavond. Met dat zelfde vliegtuig komt de volgende groep voor weer 4 dagen trailfun!

Jij ook mee op trailrunvakantie?

Op veler verzoek gaan we in 2019 zeer waarschijnlijk terug naar Andalucia:-) Je kunt ook mee naar de Ardennen, het actuele aanbod staat op de trailrunvakantiepagina!

Geniet van de trails, focus en blijf heel!

Nils

About The Author

Hoi, ik ben Nils de Rijk. Oprichter van Loopwijzer en idealist die gelooft dat iedereen het in zich heeft om een beter leven te krijgen door hard te lopen. Ik help lopers bij hun volgende stap door technisch beter te lopen met minder kans op blessures. Benieuwd of ik jou kan helpen? Neem vrijblijvend contact op om te sparren over jouw hardloopplannen.