Hardlooptechniek maakt het verschilmaakt lopen leukermaakt je snellergeeft je focusvoorkomt onnodig energieverliesvoorkomt blessuresis best ingewikkeldkom je verder mee

Met een goede looptechniek voorkom je onnodig energieverlies en blessures door een betere verdeling van krachten over de spieren, pezen en gewrichten.

4 basisvoorwaarden

De ingrediënten voor een goede hardlooptechniek zijn de basisvoorwaarden: houding, cadans, voetplaatsing (kort grondcontact) en arminzet. Dit is de basis hè, daarna gaat het pas beginnen en heb je gegarandeerd jaren loopplezier:-)

Meer over houding +

Maak jezelf lang.
Reden nummer 1 van blessures is te snel te veel willen. Reden nummer 2 van blessures is "inzakken". Elke stap inzakken (in bijvoorbeeld knie, heup of onderrug) vinden je gewrichten niet lekker. Als je jezelf lang maakt geef je je lichaam minder kans om in te zakken. En je gaat er sneller van lopen want als je jezelf lang maakt maak je beter gebruik van de lengte van je benen en worden je stappen groter.
Wat vaak goed werkt om jezelf lang te maken is tijdens het lopen je borstbeen "op te tillen".

Meer over cadans +

Loop met een korte, ritmische pas.
Het is bewezen dat lopers uit zichzelf met een pasfrequentie lopen die niet optimaal is qua loopeconomie. Van iedereen mag de cadans (flink) wat omhoog. De "gemiddelde loper" loopt met een cadans van 164 passen/ minuut terwijl deze loper met een cadans van 180 wel 8-10% minder energie verbruikt op gelijke snelheid!
Lopen met een hoge pasfrequentie is ook veel minder belastend voor spieren, pezen en gewrichten want de impact is minder dan met grote passen, dus het is ook blessurepreventief.
Overigens is het niet de bedoeling om monotoon 180 passen/minuut te lopen. Lopers met een goede hardlooptechniek kunnen variëren met hun cadans (heuvel op/ af, inhalen, wenden en keren, versnellen)
De truc is om niet sneller te gaan lopen bij het verhogen van je cadans, dus kleinere passen nemen! Wat prima werkt is om bijvoorbeeld het hogere ritme met je armen aan te geven, je benen gaan vanzelf mee. Of probeer je voet eerder op te tillen dan normaal om je cadans omhoog te krijgen, lopers doen vaak te lang over de afzet.

Meer over voetplaatsing +

Plaats je voet actief en maak kort grondcontact.
Misschien wel het accent met de meeste impact voor je snelheid. Hoe korter je de grond raakt hoe langer je in de lucht bent, en in de lucht heb je minder weerstand dan aan de grond. Je hoort het ook. Lopers die in staat zijn om kort de grond te raken lopen tikkend over de paden: tik, tik, tik. En dus niet sjok, sjok sjook. Hoe minder geluid je maakt tijdens het lopen hoe beter! Kort grondcontact gaat heel goed samen met hoge pasfrequentie.
Waar het om gaat is dat je op het moment van het plaatsen van je voet spanning in je voet/ onderbeen oproept bijvoorbeeld door je enkel stijf te houden. Wij lopers plaatsen onze voet, we landen niet zoals een vliegtuig!

Meer over arminzet +

Arminzet: fel naar achteren en losjes opslaan naar voren.
Veel lopers vinden het lastig om stil te staan bij wat ze doen met de armen. Daarom is dit is misschien wel de basisvoorwaarde waar de meeste mensen nog enorme winst kunnen boeken! Met je armen behoud je je balans tijden het lopen (fixeer ze maar eens en ervaar wat er gebeurt), geef je het ritme aan (je benen gaan vanzelf mee) en tenslotte geeft een felle arminzet naar achteren een reflexmatige impuls aan je heup/knie aan diezelfde kant naar voren. Daarbij beweeg je je armen zo veel mogelijk recht naar achteren en langs je lichaam (alle andere bewegingen kosten extra energie en spanning).
Probeer de ideale armbeweging eens "droog" te oefenen. Wat ook goed is, is om tijdens een dribbelpas je pols, elleboog en schouder los te laten bungelen en ze vervolgens weer te gebruiken met een versnellingsloopje.

Zelf met je techniek aan de slag? Of doen we het samen?

Verbeter je hardlooptechniek en je krijgt meer hardloopinspiratie. Grote kans dat je sneller wordt en verder gaat. Maar het is verdomd lastig om aan je techniek te werken!

In de reguliere Loopwijzer hardlooptrainingen en trainingskampen is er altijd aandacht voor je loopstijl. Hieronder het aanbod om specifiek met je techniek aan de slag te gaan.

Gratis videotraining hardlooptechniek

Wil je het alleen doen of is Amsterdam te ver voor je volg dan de gratis videotraining van 5 video’s! Ik leg je stap voor stap uit waar de basisvoorwaarden goed voor zijn, waar je op moet letten, wat de meest gemaakte fouten zijn en hoe je die kunt oplossen.

Bekijk de video's
50% Compleet

Bijna klaar: laat even weten wie je bent en ik stuur je de video's direct toe

Je e-mailadres is veilig bij me en ik stuur je ook regelmatig een hardlooptip.

Clinic hardlooptechniek

Tijdens deze clinic van ongeveer 75 minuten ervaar je de basisvoorwaarden voor een goede hardlooptechniek en meer. Met veel verschillende manieren om uit te proberen, er zit altijd wat tussen dat voor jou ook werkt. Zeker weten dat je hiermee een impuls aan je hardlopen gaat geven. Kosten €15, maximaal 10 deelnemers.

WanneerWaar 
Zaterdag 2 september 10:00Park FrankendaelAanmelden

Workshop hardlooptechniek

Voorbeelden opnames tijdens de workshop "voor" en "na".

In deze workshop van een dagdeel (3 uur) gaan we dieper op de looptechniek in en word je gefilmd. We starten met iedereen filmen in loopactie, gevolgd door een stukje looptechniek theorie en we bekijken de opgenomen beelden met zijn allen (heel leerzaam om ook analyses van andere lopers te zien!). Daarna gaat ieder voor zich aan de slag met betreffende verbeterpunten om ten slotte de “nieuwe” stijl te filmen en te bekijken. Groepsgrootte is maximaal 6 deelnemers, kosten: €50.

WanneerWaar 
zaterdag 7oktober 2017, 13:30Park Frankendael (Amsterdam)Aanmelden

Remote videoanalyse

Voorbeeld videoanalyse

Stuur een filmpje van jezelf in hardloopactie op en je ontvangt binnen 1 week een video met een persoonlijke techniek-analyse. Je krijgt (minimaal) 1 compliment en 2 verbeterpunten waarvan te verwachten is dat je daar winst mee zal boeken met hele praktische oefeningen waarmee je zelf direct aan de slag kunt.
De meeste mobieltjes maken prima films. Zorg ervoor dat je in landscape filmt (liggend), en dat je dit liefst met minimaal 60 frames per seconde doet. Met een stukje loopactie van opzij en recht van voren is er voldoende materiaal voor een loopanalyse.
Na betaling ontvang je in de bevestigingsmail (naast de factuur) een instructie voor het filmen en hoe je de video op kunt sturen. Kosten €40

Bestel videoanalyse

Wat lopers zeggen over de techniektraningen

  • Name
    Marc Burgering - Enthousiasme en passie aangevuld met kennis, kunde, humor en motivatie zit samen in 1 man. Ben (nog) niet beter gaan lopen maar zeker een ervaring rijker. Een aanrader dus voor iedereen.
    Bedankt voor de tips!! Groet, Marc (clinic Vondelpark)
  • Name
    Monique van Brummelen - Gisteren een hardloopclinic bijgewoond van Nils. Ik ging er "open" in, ik kwam immers niet echt voor mezelf, maar ging mee met mijn vriendin, nou ik moet zeggen, ik heb er erg veel aan gehad, wist wel dat ik niet zo snel liep, maar dit had ik niet verwacht. Dus tips van Nils opgevolgd, en vanmorgen op 12km al 5 minuten sneller gelopen dan normaal, ben best een beetje trots, dank je wel Nils
  • Name
    Matthijs Monster - Nils heeft me echt geholpen een betere loper te worden. Het trailrunweekend in de Ardennen was een hele leuke en leerzame kennismaking. Met concrete tips ben ik aan de slag gegaan om mijn pasfrequentie te verhogen. En niet zonder resultaat. Er sneuvelt nog regelmatig een PR én minstens zo belangrijk, ik blijf blessurevrij.

    Om de volgende stap te zetten heb ik een workshop hardlooptechniek met videoanalyse bij Nils gevolgd. Een hele leuke middag met een goede combinatie van theorie en veel praktijk. Voorlopig kan ik weer met nuttige oefeningen aan de slag om mijn techniek nog verder te verbeteren.

    Nils kenmerkt zich door passie, visie, een scherp oog en individuele aandacht.
  • Name
    Helmut Susters - Ik ben een droevige (nou ja, ben best vrolijk hoor) sjokker, en dat 2-3 keer per week. Na het filmpje over pasfrequentie heb ik dat meteen geprobeerd toe te passen, maar had het gevoel dat ik met dezelfde hartfrequentie nauwelijks vooruit kwam. Tot ik na 5 km eens op mijn horloge keek en tot mijn stomme verbazing zag dat ik 5'11/km liep waar ik normaal rond de 5'30/km loop. Omdat het de eerste keer was dat ik op deze manier liep was ik wel meer gespannen, maar hopelijk kan ik de volgende keren meer ontspannen proberen te lopen. Ik ben zeker van plan om dit toe te blijven passen, ben benieuwd wat en waar het me brengt. Bedankt!! Op naar de volgende filmpjes.....
  • Name
    Armand Sol - Voor zowel de beginner als gevorderde loper nuttige en praktische tips. Een aanrader, behalve van jouw analyse leer je ook van de analyse en tips die bij anderen worden gegeven. Zou aanraden om het jaarlijks te checken en daarmee ook blessures te voorkomen.

Contact

Heb je vragen? Laat het weten!

Nils de Rijk
06 287 959 82