Focus op techniek en word sneller

In mijn vorige blog vertelde ik over mijn blessureleed en gaf ik tips om blessures tegen te gaan. En welk 3 stappenplan ik volg. Inmiddels zijn we 6 weken met dit plan bezig en het gaat goed! Half juli worden de snelheidstrainingen ook opgepakt, kan niet wachten!

 

Het stappenplan:

1. Oefenen, oefenen, oefenen

 

2. Aandacht voor looptechniek: als je technisch netjes loopt (niet inzakken!) heb je minder kans op blessures

3. Beter luisteren naar lichaam (en hardloopdagboek bijhouden): als je last/ pijn krijgt: stoppen en niet negeren, tijd nemen voor herstel.

Bij alle drie de stappen heb ik veel baat maar de aandacht voor mijn techniek tijdens het lopen (met dank aan Wim) brengt mij het meest.

Het is je techniek, stupid!

Ik durf te stellen dat alle hardlopers (grote) stappen kunnen maken door hun techniek te verbeteren. Je gaat er sneller door lopen en hebt minder kans op blessures! Je moet natuurlijk wel weten waar je op moet letten (en daar kan ik je bij helpen😃).

 

Deze week op de intervaltraining waren er weer schitterende voorbeelden wat focus op techniek oplevert!

Sneller worden door focus op techniek

Drie dames hadden afgelopen week tijdens de intervaltraining last van resp. knie (2x) en heup (1). In alle gevallen is het een bekend pijntje dat soms opspeelt en ze weten hoe ze er mee op moeten gaan: technisch netjes lopen, minder intensief trainen, evt. een alternatief programma doen of de training afbreken.

Het mooie deze week was dat ze alle drie door minder intensief te lopen en met focus op techniek de training konden afwerken. En daarbij net zo snel liepen als dat ze volle bak zouden zijn gegaan! De techniekopdrachten die ze meekregen:

  • Knie 1: minder “overstriden” (door kleinere passen te nemen en voet onder knie te plaatsen – ipv voor de knie).
  • Knie 2: benen recht houden (niet “knee-in”) icm hogere frequentie en “hoog” blijven lopen.
  • Heup: niet inzakken in heup door bekken recht te zetten en rompspanning aanhouden door navel iets in te houden (niet te veel 25% is voldoende je moet nog kunnen blijven ademen).

Tip: kijken naar lopers = werken aan je eigen techniek!

Je kunt je voorstellen dat zo een resultaat (training toch afmaken zonder last en nog snel ook) de lopers enorm veel vertrouwen geeft en een van de drie, Leonie, liep op de Midzomernachtcross ook nog een supersnelle 10 km ondanks de knie! Super en ga zo door ladies!

Jouw volgende training?

Ik wil je uitdagen om je komende trainingen te focussen op je techniek. Probeer netjes en gecontroleerd te lopen. Met ritme waarbij “elke pas raak is”. Dan zal je ervaren dat je sneller zal gaan terwijl het je waarschijnlijk minder energie kost.

Succes!

Het woord is aan jou

Heb je getraind met focus op je techniek? En, hoe ging het? Deel je ervaring in een reactie in het commentaarveld onder deze blog. Ik ben benieuwd!

Like en share deze blog

Wil je deze blog liken en delen op Facebook? Dan zien jouw vrienden ook hoe ze eenvoudig sneller kunnen worden en je helpt mij ook weer😀.

 

Veel mooie loopjes, geniet, focus en blijf heel.

Groet,
Nils

About The Author

Nils

Hoi, ik ben Nils de Rijk. Oprichter van Loopwijzer en idealist die gelooft dat iedereen het in zich heeft om een beter leven te krijgen door hard te lopen. Ik help lopers bij hun volgende stap door technisch beter te lopen met minder kans op blessures. Benieuwd of ik jou kan helpen? Neem vrijblijvend contact op om te sparren over jouw hardloopplannen.

2 Comments

  • Luud Pallada

    Reply Reply 2 juli 2018

    Hoi Nils heb beide achillespees ontstoken
    Naar 1 km kan ik daar goed mee hardlopen maar de eerste km doen ze zeer
    Kan ik dit verzachten door iets erop te smeren of oefeningen te doen
    Huisarts weet ook niet wat te doen rust helpt ook niet

    • Nils

      Reply Reply 2 juli 2018

      Hoi Luud, balen en oppassen want achillesklachten kunnen chronisch worden!
      Als het niet te veel pijn doet (zeg max 3-4 op een pijnschaal van 10) kun je nog wel lopen. Maar dan tijdelijk wat minder lang of vaak en zeker minder intensief/ snel want met snel lopen belast je ze extra en dat wil je niet.

      Zorg voor een extra goeie warming up voor je kuiten met name. Daar kun je zelfs al mee beginnen voordat je gaat lopen door bijvoorbeeld triplings op de plaats te doen. (staand om en om je hielen heffen en tenen op de grond houden, je knie komt dan naar voren) google anders even op triplings.

      Ga direct starten met je kuit sterker maken met de “excentrische kuitoefening” (mag geen pijn doen bij het uitvoeren!!) zie https://youtu.be/RXvJBNgfjoQ
      Tijdelijk een “hakje” onder de hiel bij de zool van je sportschoen zorg ook voor verlichting (te koop bij elke hardloopwinkel)

      En ik zou ook snel naar een goeie sportfysio gaan, in Amsterdam adviseer ik Amstelfysio die zijn gespecialiseerd in hardloopblessures.

      Veel succes!
      Nils

Leave A Response

* Denotes Required Field