Anaerobe drempel hardlopen verhogen

Anaerobe drempel, ook wel omslagpunt

Het moment dat je gaat verzuren, zwaar gaat hijgen, in ademnood komt, veel lactaat gaat produceren. Als je boven die drempel komt hou je het niet langt meer vol en moet je op een gegeven moment stoppen. Dus het is best belangrijk om te weten waar voor jou die drempel ligt.

1 uur volhouden

Als je goed getraind bent kun je ongeveer een uur een inspanning rond je drempel volhouden. Hoe hoger je drempel hoe harder je kunt lopen voordat je gaat verzuren.

Hoe verhoog je je drempel?

Dat doe je met intervaltrainingen op of net onder je drempel snelheid. Je wil dus niet te snel lopen! En wat zie je meestal tijdens de intervaltrainingen? Juist: er wordt te hard getraind, vaak boven de drempel. Zwoegen, pijn leiden, helemaal vol lopen. Dat is wel goed voor je topsnelheid maar niet voor je basis snelheid! Je hoeft dus niet altijd kapot te gaan tijdens je intervaltraining. Dus net onder je drempel trainen daar word je sneller van. En met de najaarswedstrijden halve en hele marathons in het vooruitzicht wil je je drempel verhogen zodat je lekker snel kunt lopen zonder te verzuren. En niet die man met de hamer tegen komen (die bestaat trouwens niet: of je bent te snel gestart of je was niet goed getraind:-))

Hoe bepaal je je drempel?

Serieuze lopers weten wat hun omslagpunt is en kunnen heel gericht trainen. Weet je dit niet ben je welkom in mijn net geopende Runlab want jawel daar kun je een anaerobe drempelmeting komen doen op de loopband met hartslagmonitoring, lactaatmeting en andere dingen als je wil.

Meer voordelen van niet altijd tot het gaatje gaan

Als je niet elke keer helemaal tot het gaatje gaat tijdens de interval training krijg je minder impact, minder blessurekans en je herstelt sneller waardoor je eerder de volgende trainingsprikkel kunt toedienen.

Dus je hoeft niet tot het gaatje te gaan met de interval! Loop ze niet te snel, doe je dat wel dan gaat je drempel daar zelfs van naar beneden met alle gevolgen van dien.

Het woord is aan jou!

Ken jij je drempel en wat doe jij om die te verhogen? Of doe je ook maar wat😂? Laat het weten in een reactie!

Like en share deze blog

Wil je deze blog liken en delen op Facebook? Dan zien jouw vrienden ook de tip om je drempel te verhogen en sneller te worden en je helpt mij ook weer😀.

Geniet, focus en blijf heel!

Groetjes,

Nils

About The Author

Nils

Hoi, ik ben Nils de Rijk. Oprichter van Loopwijzer en idealist die gelooft dat iedereen het in zich heeft om een beter leven te krijgen door hard te lopen. Ik help lopers bij hun volgende stap door technisch beter te lopen met minder kans op blessures. Benieuwd of ik jou kan helpen? Neem vrijblijvend contact op om te sparren over jouw hardloopplannen.

Leave A Response

* Denotes Required Field